Daarbij is het belangrijk om productverlies te voorkomen bij het gebruik door consumenten. Dat kun je bereiken door bij verpakkingsontwikkeling al rekening te houden met hoe de consument met de productverpakkingscombinatie omgaat. Zorg er dus voor dat de verpakking geen ‘onbedoeld’ gedrag oproept, zoals bijvoorbeeld voedselverspilling of het veroorzaken van zwerfafval. Denk bijvoorbeeld aan verpakkingen die niet goed leeg te maken zijn of aan drink- of voedselverpakkingen die buitenshuis worden gebruikt en waarvan de onderdelen makkelijk losraken.
Andersom kun je verpakkingen ook zo ontwerpen dat het bepaald duurzaam gedrag stimuleert. Zo kun je met portieverpakkingen voorkomen dat consumenten meer voedsel kopen dan ze nodig hebben.Bij het voorkomen van voedsel- en productverspilling is het belangrijk om duurzame verpakkingen te ontwerpen die zo goed mogelijk kunnen worden leeggemaakt, zodat er zo min mogelijk product in de verpakking achterblijft. Dat begint al op de tekentafel, door in de ontwerpfase al rekening te houden met de vraag hoe consumenten jouw productverpakkingscombinatie gaan gebruiken.
Een andere mogelijkheid is het geven van relevante informatie over de houdbaarheid van het product. Uit onderzoek blijkt dat het weglaten van de ‘tenminste houdbaar tot-datum’ (THT) op lang houdbare producten gemiddeld leidt tot 12% minder voedselverspilling. Ook laat het onderzoek zien dat er gemiddeld 31% minder werd weggegooid, als de THT-aanduiding werd vervangen door bijvoorbeeld ‘lang houdbaar’.
Naast het beperken van productverspilling, is het voorkomen van productverlies belangrijk om de ecologische voetafdruk van de verpakking zo klein mogelijk te houden. Dat kun je doen door bij het verpakkingsontwerp al na te denken hoe het product zo goed mogelijk kan worden gebruikt en hoe de verpakking zo goed mogelijk kan worden afgedankt en gerecycled. Meer informatie vind je onder de invalshoek 'Weggooigedrag'. Het KIDV heeft ook recyclechecks opgesteld om de recyclebaarheid van uw verpakkingen te beoordelen.