Inkomende logistiek
De efficiëntie van de inkomende materialen hangt sterk af van het type verpakking. De aanvoer van lege flessen is natuurlijk minder efficiënt dan de aanvoer van flexibele verpakkingsmaterialen op een rol. Per vrachtwagenlading kunnen in het tweede geval veel meer verpakkingseenheden worden vervoerd. In de meeste gevallen kun je hier bij het verpakkingsontwerp invloed op uitoefenen. Daarbij kun je bijvoorbeeld denken aan:
Logistieke efficiëntie
Bij logistieke efficiëntie gaat het zowel om inkomende materialen, waarmee verpakkingen worden samengesteld, als op uitgaande productverpakkingscombinaties, inclusief alle transportverpakkingsmaterialen.
- Verpakkingen die plat kunnen worden vervoerd en in het verpakkingsproces een 3D-vorm aannemen, zoals doosjes of flexibele verpakkingen van een rol. Ook kun je denken aan thermovormbare bakjes die uit een vlakke sheet worden gevormd en direct worden geseald.
- Standaardisatie en daarmee gepaarde reductie van het aantal varianten. Dit kan een positieve invloed hebben op de efficiëntie van de aanvoer en kan de voorraden beperken. Grotere bestelhoeveelheden hebben vaak een positieve invloed op de kosten en op de efficiëntie tijdens transport en opslag. Vaak is het mogelijk om verpakkingen in later stadium verder te personaliseren door middel van etikettering of inkjet.
- Het laten aanvoeren van preforms voor bijvoorbeeld PET flessen, zodat deze tijdens de productie kunnen worden uitgeblazen.
- Het nestbaar maken van verpakkingsonderdelen, zodat ze minder ruimte innemen tijdens transport en opslag. Je kunt bij nestbare verpakkingen ook kijken hoe de pitch kan worden verlaagd, waardoor een stapel nog minder ruimte inneemt.
- Het beperkt houden van transportafstanden.
- Zoveel mogelijk aanvoer via herbruikbare verpakkingscomponenten, zoals pool-pallets en kratten.
- Het combineren van aanvoer en afvoer bij het gebruik van kratten, door inklapbare retour-kratten te gebruiken.
Uitgaande logistiek
Door te zorgen voor de juiste opslagcondities voor - en efficiënte maatvoering van - de productverpakkingscombinatie, kun je energiegebruik reduceren en transportschade verminderen. Het is belangrijk om zo min mogelijk lucht te vervoeren, zodat er zoveel mogelijk product kan worden vervoerd, bijvoorbeeld per vrachtwagen. Hierbij zijn collo-modulaire afmetingen een belangrijk middel. Dit zijn standaard afmetingen die een optimale passing in reguliere verpakkingssystemen en op pallets, mogelijk maken.
Let wel: het is niet altijd gunstig om verpakking zo klein mogelijk te maken. Het gaat er om dat het verpakkingssysteem zo passend mogelijk op pallet komt te staan. Teveel ruimte op een pallet zorgt voor beweging tijdens transport en vergroot de kans op transportschade aanzienlijk.
Voorbeelden
Onderstaand zie je een aantal voorbeelden van productverpakkingsoplossingen in de inkomende en uitgaande logistiek waarmee de milieu-impact wordt verminderd én er op kosten wordt bespaard.
Zelfklevende etiketten zonder rugpapier
Belona produceert linerless labels, zelfklevende etiketten zonder het bekende gele rugpapier. Dit zorgt voor een besparing van meer dan 60% materiaal voor het etiket. Bij het opplakken van de etiketten blijft geen afval meer over. Lees hier meer.
Herbruikbare luchtkussentjes met gerecycled HDPE
FP International gebruikt bij de productie van luchtkussentjes als grondstof nu 20 % gerecycled HDPE. Daarmee spaart het bedrijf nieuw materiaal uit. De kussentjes kunnen na gebruik worden hergebruikt of ingezameld met het kunststof afval. Lees hier meer.
Minder CO2-uitstoot en besparing op logistieke kosten met vouwbare meerverpakkingen
Colpac levert meerwegverpakken voor de supply chain. Die leiden tot minder milieubelasting, doordat de CO2-uitstoot vermindert en bedrijven minimaal 25% kunnen besparen op logistieke kosten. Lees hier meer.
Meer product in plaats van lucht op pallets
Om pallets efficiënt vol te kunnen stapelen met dozen vol frites, verstevigde Aviko de hoekribben van omdozen en zorgde dat de omdozen beter worden gevuld. Dat laatste zorgt niet alleen voor een betere stapelbaarheid én dat er minder lucht wordt vervoerd. Op die manier gaan besparingen op milieu en op kosten hand in hand. Lees hier meer.
Bag-in-box verpakking leidt tot minder kunststofgebruik en bespaart transportkosten
Global Paint ontwikkelde een bag-in-box verpakking als alternatief voor muurverf in een plastic emmer. Hiermee is het gebruik van metaal als verpakkingsmateriaal geëlimineerd en het gebruik van kunststof verpakkingsmateriaal is gereduceerd tot 45%. Bovendien kunnen de verpakkingen efficiënter worden gestapeld bij vervoer, een besparing op transportkosten van 36%. Lees hier meer.
Envelop om autoruiten leidt tot besparingen in opslag en transport, op verpakkingsmateriaal en in afval
Nissan koos voor een envelop als verpakking voor autoruiten. Doordat de envelop strak om de ruit zit, wordt wordt er bespaard op opslag en transport, omdat er drie keer zoveel verpakte ruiten in een krat passen. Ook worden er kosten bespaard op de inkoop van het verpakkingsmateriaal, wordt er geen overbodige lucht meer vervoerd en hebben dealers veel minder verpakkingsafval na aflevering van de autoruiten
Pallets uit oud en nieuw hout
Lapack Trade & Recycling bespaart jaarlijks 280.000 kg op nieuw hout voor pallets door gebruik te maken van ‘afvalhout’. Bij de levering van pallets aan klanten worden kapotte en oude pallets mee teruggenomen, in ruil voor een vergoeding. Lees hier meer.