Effectief productgebruik

Een goede verpakking maakt het gebruik van een product effectiever. Dat kan bijvoorbeeld met verpakkingen met een doseerfunctie of met portieverpakkingen. Hierbij zorgt de verpakking dat de juiste hoeveelheid product beschikbaar is op het juiste moment en dat er minder product wordt verspild. Een paar voorbeelden:

  • Onderzoek door de Universiteit van Gent laat zien dat consumenten 36% minder mayonaise doseren als ze een knijpfles gebruiken, dan wanneer ze de mayonaise met een lepel uiteen glazen pot scheppen. De verpakkingskeuze kan voorkomen dat er mayonaise verloren gaat. Bijvoorbeeld doordat het aan de lepel blijft zitten of doordat het als rest in de pot blijft zitten, omdat het niet lukt de pot helemaal leeg te maken.
  • De introductie van de Senseo koffie-pad betekende een aanzienlijke verlaging van de milieudruk ten opzichte van de toen gangbare manier van koffiezetten met een filterapparaat. Dit komt omdat het met een filtersysteem niet goed mogelijk is om één kopje koffie te zetten. Consumenten zetten vaak een halve of hele pot koffie en houden die warm op het elektrische warmhoudplaatje van het filtersysteem. Daarbij wordt gemiddeld een derde van de gezette koffie weggegooid, omdat de smaak na enige tijd niet meer goed is. Bij het Senseo systeem wordt per kilogram product weliswaar meer verpakkingsmateriaal gebruikt, maar er worden grote hoeveelheden koffie bespaard en aanzienlijk minder elektriciteit verbruikt. Uit LCA’s blijkt dat de milieudruk aanzienlijk lager is.
  • Een andere trend is het concentreren van product. Door minder water toe te voegen, of zelfs al het water te verwijderen, wordt het productvolume kleiner en is minder verpakking en verpakkingsmateriaal nodig voor dezelfde producteenheid. Dit heeft ook een positieve invloed op opslag, transport en logistiek.

Voorbeelden

Waarom zou je water vervoeren als het niet nodig is?
Unilever heeft de hoeveelheid verpakkingsmateriaal verminderd van vloeibare wasmiddelen als Omo, Robijn en Sunil, door de producten tweemaal te concentreren. Niet de verpakking, maar de product waren dus onderwerp van onderzoek. Kijk hier voor meer informatie.

Wat te denken van (bijna) geen verpakking?

Lush is bewust op zoek gegaan naar een manier om de verpakking van shampoo weg te laten. De oplossing is een blok shampoo dat lijkt op een stuk zeep en gemiddeld net zo lang meegaat als drie flessen shampoo. Dit vermindert verpakkingsmateriaal en voorkomt onnodig vervoer van water. Kijk hier voor meer informatie.

Een doseerfles helpt de consument het product optimaal te doseren

Ecostyle introduceerde een recyclebare en zuinige fles voor het onkruidbestrijdingsmiddel ECOstyle. Deze doseerfles voorkomt productverspilling, doordat er precies kan worden gedoseerd. Met deze fles is overschenken in een maatbeker en het afspoelen van de fles niet meer nodig. Ook is de recyclebare fles van HDPE 20% lichter. Verder ging de milieubelasting van de logistiek omlaag, omdat er bij dit model meer flessen in een kartonnen doos passen. Kijk hier voor meer informatie.