Dossier

E-commerce

De e-commercesector in Nederland bestaat uit ongeveer 50.000 webwinkels. De meeste zijn klein en worden vanuit huis georganiseerd. Het grootste deel van de totale e-commerceomzet wordt gemaakt door een aantal grote spelers in de markt. De sector brengt met circa 85 kton per jaar zo’n 3 procent van het totale verpakkingsgewicht op de markt, maar verpakkingen van webwinkels liggen wel onder een vergrootglas. De meeste gebruikte verpakkingen zijn karton en papier (circa 80 procent) en kuststoffen (circa 20 procent).

Trends en uitdagingen

De belangrijkste ontwikkelingen die van invloed zijn op verpakkingen in de e-commercesector:

  • Het verminderen van loze ruimte in verzendverpakkingen.Loze ruimte in verzendverpakkingen is een belangrijk thema, waar consumenten en de media veel aandacht aan geven. Er komen steeds meer machines en softwaretoepassingen om bestellingen efficiënter in te pakken. Ook zijn er start-ups die innovatieve machines en verzendverpakkingen ontwikkelen die ook voor kleinschalige webwinkels interessant kunnen zijn. Bekijk hier de deelnemers van Platform for Sustainable Packaging Innovators.
  • Het gebruik van herbruikbare verpakkingen.Er worden meer (concepten voor) herbruikbare verpakkingen ontwikkeld, bijvoorbeeld zakken, dozen en kratten. Lees hier meer over herbruikbare verpakkingen.
  • Toepassen van biobased kunststoffen.Er zijn verschillende typen biobased kunststoffen. Van sommige biobased kunststoffen is de molecuulstructuur het zelfde als van fossiele kunststoffen. Deze kunnen in de recycling worden gemengd met fossiele kunststoffen en hebben dezelfde eigenschappen, zoals smelttemperatuur of luchtdoorlaatbaarheid. Een voorbeeld hiervan is bio-PE, dat wordt gemaakt van suikerriet en onder andere wordt toegepast in HDPE flessen. Er worden ook kunststoffen gemaakt van hernieuwbare grondstoffen die een andere molecuulstructuur hebben dan de conventionele, fossiele kunststoffen. Zij hebben daardoor ook andere eigenschappen, sommige varianten zijn bijvoorbeeld composteerbaar. Voorbeelden hiervan zijn PLA en zetmeel. PLA wordt onder meer toegepast in trays en folies en zetmeel bijvoorbeeld in kunststof zakjes. Er zijn ook nieuwe materialen die niet composteerbaar zijn. Klik hier voor meer informatie over biobased en biologisch afbreekbare verpakkingen.
  • Het toepassen van recyclaat in kunststof verpakkingen.Het toepassen van recyclaat in verpakkingen zorgt ervoor dat er minder virgin materiaal nodig is. In de e-commerce sector zijn er veel kansen voor het toepassen van kunststof recyclaat, omdat deze verpakkingen meestal niet hoeven te voldoen aan de strengere eisen die aan voedselverpakkingen worden gesteld in verband met voedselveiligheid. Het KIDV voerde samen met Rijkswaterstaat het programma Kunststof Verpakkingsafval als Grondstof uit, over het toepassen van kunststof recyclaat. Klik hier voor de resultaten van dit programma.
  • Ambities van overheden en bedrijven om meer herbruikbare en recyclebare verpakkingen op de markt te brengen.Verpakkingen moeten voldoen aan de geldende wet- en regelgeving. De Europese Commissie en Nederlandse overheid hebben de afgelopen jaren nieuwe voorstellen ingebracht, richtlijnen aangenomen en voeren actieprogramma’s uit, onder meer om de recyclebaarheid en het hergebruik van verpakkingen te verhogen en de hoeveelheid afval te verminderen. Blijf op de hoogte van deze ontwikkelingen, zodat u tijdig op toekomstige wetgeving kan inspelen en uw bedrijf zich daarmee als koploper op het gebied van verduurzaming kan onderscheiden ten opzichte van andere bedrijven. Het KIDV houdt hier een overzicht bij van de aanpassingen in de wet- en regelgeving, zoals de nieuwe recyclingdoelstellingen, aanpassingen van de essentiële eisen voor verpakkingen en de aanpak van single use plastics en vertaalt deze ontwikkelingen naar de praktijk voor verpakkingen. 

    Daarnaast heeft het KIDV ook recyclechecks ontwikkeld, daarmee kan een bedrijf zelf beoordelen of een verpakking goed recyclebaar is in het huidige systeem. Deze recyclechecks zijn nu alleen nog beschikbaar voor kunststof verpakkingen en worden momenteel ook ontwikkeld voor andere verpakkingsmaterialen. 

Aan de slag met duurzaam verpakken

Wie aan de slag gaat met duurzaam verpakken, ontdekt vaak al snel dat er meer bij komt kijken dan het gebruik van minder of ander materiaal. Het ontwikkelen van succesvolle duurzame verpakkingen vraagt dat u bijvoorbeeld ook kijkt naar het verpakkingsproces en de logistiek, naar het aankoop- en weggooigedrag van klanten en naar de verpakkings- en duurzaamheidsstrategie van uw bedrijf. Kijk voor meer informatie en tips op hoeverpakjeduurzaam.kidv.nl.

Duurzaam verpakken is een speerpunt van brancheorganisatie Thuiswinkel.org, die circa 75 procent van de e-commercemarkt vertegenwoordigt. Met het Brancheverduurzamingsplan 2015-2018 zette Thuiswinkel.org al grote stappen in het verduurzamen van verpakkingsmaterialen. In het Brancheplan Duurzaam Verpakken 2018-2020 worden verdere stappen gezet, met aandacht ook voor innovaties op het gebied van duurzaam verpakken. Het KIDV was nauw betrokken bij het opstellen van de brancheplannen. De sector kan het meeste impact maken op het gebied van reduce, reuse en recycle.

Gerelateerd nieuws en evenementen

Nog geen antwoord op uw vraag?

Stel uw vraag en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

Altijd op de hoogte blijven?

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en ontvang maandelijkse updates.