KIDV gaat verder als Verpact
In juli van dit jaar werd al bekend gemaakt dat de merknaam Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) verdwijnt, en de werkzaamheden worden ondergebracht onder het overkoepelende merk Verpact. Momenteel wordt gewerkt aan de technische integratie en invulling hiervan. In de nabije toekomst worden alle initiatieven, campagnes en diensten van KIDV ondergebracht onder de naam Verpact en verhuisd naar verpact.nl. Tot die tijd blijft deze site beschikbaar als informatiebron. Ook instrumenten zoals de Recyclecheck en het Sustainable Packaging Compass blijven doorlopend toegankelijk.
Het KIDV team is binnen Verpact onderdeel geworden van de afdeling Strategie, Kennis en Innovatie. Deze afdeling draagt zorg voor de ontwikkeling en uitvoering van de strategie van Verpact, door programmatisch te werken aan onderwerpen die versnelling of verdieping nodig hebben. Dit gebeurt door het uitvoeren van projecten, het delen van kennis, het stimuleren van innovaties en het zorg dragen voor afstemming binnen de keten.
|
Lysanne van der Lem is op 1 juni 2025 gestart als Hoofd Kennis bij Verpact. Voordat Lysanne bij ons kwam was ze hoofd van de Sustainability Office van de Universiteit van Utrecht, waar ze samen met haar team en een hele hoop anderen de universiteit wat duurzamer wist te maken. Daarnaast heeft Lysanne jarenlang in de levensmiddelenindustrie gewerkt, voor Danone Nutrica en voor de FNLI. |
![]() |
Het team blijft zich, onder leiding van Lysanne van der Lem (zie hierboven), inzetten om bedrijven te ondersteunen bij het maken van onderbouwde en realistische keuzes aangaande materiaalsoorten, verpakkingen en combinaties daarvan. Dit gebeurt via toepasbare kennis, praktische tools, trainingen en strategisch inzicht. De objectiviteit van de kennis die wordt gedeeld blijft gewaarborgd via het College van Onafhankelijke Experts van Verpact. Met de integratie wordt het aandachtsgebied van het College verruimd tot geheel Verpact en daarmee alle aspecten in de keten.
Dat het KIDV nu integraal onderdeel is van Verpact biedt kansen en mogelijkheden om kennis sneller op te halen en te delen, zowel met andere afdelingen in de organisatie (zoals operatie en monitoring) als met stakeholders daarbuiten, zoals merkeigenaren, retailers, verpakkings- en materiaalleveranciers, sorteerders, recyclers, (semi)overheden en kennisinstellingen. Verpact wil hiermee sneller schakelen en zorgen dat externe stakeholders effectiever betrokken en ondersteund worden.
Bezoek https://verpact.nl voor de nieuwste ontwikkelingen en informatie.
