Menu Sluit
Dossier

Communicatie op verpakkingen

Verpakkingen hebben een belangrijke functie in de communicatie naar consumenten. Ze informeren de consument bijvoorbeeld over het product, de ingrediënten, de houdbaarheid en/of herkomst. Er zijn op verpakkingen vaak verschillende symbolen te vinden, elk met een eigen functie. Waar het ene symbool bijvoorbeeld betrekking heeft op de inhoud van de verpakking (het product), gaat het andere symbool over de verpakking zelf. Ze geven informatie over de herkomst van het verpakkingsmateriaal of over de afvalfase van de verpakking: waar kan de consument de lege verpakking het beste afdanken? Dit dossier geeft informatie over de symbolen die betrekking hebben op verpakkingen.

Herkomst van verpakkingsmateriaal

Sommige symbolen op verpakkingen geven de consument informatie over de bron van het materiaal. Vaak betreft het een officieel keurmerk, zoals het EU Ecolabel, het Milieukeur-symbool of dat van de Forest Stewardship Council (FSC). Deze symbolen zijn bedoeld om duurzamere productie en consumptie te stimuleren. Een overzicht van veelgebruikte keurmerken is te vinden in de KIDV factsheet ‘Symbolen op verpakkingen’. Voor een totaaloverzicht van symbolen en keurmerken per categorie kunt u terecht bij de Keurmerkenwijzer.

Afvalfase van verpakkingen

Andere symbolen verschaffen informatie over hoe de verpakking kan worden afgedankt of wordt verwerkt in de afvalfase. Door de jaren heen heeft de consument steeds meer mogelijkheden gekregen om afval te scheiden. Dit heeft het weggooien van verpakkingen ingewikkelder gemaakt, want wat moet waar? Uit onderzoek blijkt dat er onder consumenten veel draagvlak is voor gescheiden inzameling, maar zij willen dan wel weten in welke bak het verpakkingsafval moet worden afgedankt.

Het systeem van de Weggooiwijzer helpt hierbij. De Weggooiwijzer geeft met symbolen op verpakkingen aan tot welke categorie afval de verschillende onderdelen van de verpakking behoren. Consumenten zien in één oogopslag hoe elke verpakking moet worden weggegooid.De Weggooiwijzer bestaat uit verschillende symbolen voor onder meer glas, restafval, papier/karton en drankenkartons. Hij is ontwikkeld door Albert Heijn, Nedvang en Milieu Centraal en wordt beheerd door het KIDV. De symbolen zijn vrij te gebruiken en worden niet gecontroleerd.

Door gebruik te maken van de Weggooiwijzer-symbolen, draagt u bij aan een optimaal recycleproces en laat uw bedrijf zien dat u het belangrijk vindt om materialen te hergebruiken. Het op de juiste manier weggooien van verpakkingen helpt daarbij.

Overige communicatie op verpakkingen

Overige symbolen zeggen niets over de herkomst of afvalfase van de verpakking, maar hebben een andere boodschap. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan de Packaging Identification-codes. Dit zijn bijvoorbeeld symbolen om materialen te identificeren en verschillende types kunststoffen te onderscheiden. Een ander voorbeeld is het Grüne Punkt-symbool, wat benadrukt dat de producent in het buitenland heeft betaald voor de verwerking van de verpakking in de afvalfase (de producentenverantwoordelijkheid).

Aandachtspunt

  • Biologisch afbreekbaar plastic

    In sommige gevallen bestaat er verwarring over het gebruik van het zogeheten Kiemplant-logo of OK Compost-logo. In principe mogen deze symbolen worden gedrukt op verpakkingen die aan de Europese norm voor biologisch afbreekbare verpakkingen voldoen (EN-13432), wat inhoudt dat ze composteerbaar zijn onder gecontroleerde omstandigheden. Echter, conform het Landelijk Afvalbeheers Plan 3 (LAP3) mogen biologisch afbreekbare kunststof verpakkingen op dit moment in Nederland niet bij het gft-afval, ook niet als deze zijn voorzien van een Kiemplant-logo of het OK Compost-logo. Deze biologisch afbreekbare plastic horen ook niet bij het gescheiden plastic afval, omdat ze voor verstoring kunnen zorgen in het recycleproces. Voor meer informatie over biologisch afbreekbaar plastic, klik hier.

Gerelateerd nieuws en evenementen

Nog geen antwoord op uw vraag?

Stel uw vraag via de vraagbaak en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

Altijd op de hoogte blijven?

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en ontvang maandelijkse updates.