Praktijkvoorbeeld

Navulstations in alle winkels

Publicatiedatum: 8 november 2021
Organisatie: The Body Shop

Om het gebruik van plastic wegwerpverpakkingen te verminderen, wil The Body Shop een wereldwijde refill-revolutie ontketenen. De cosmeticawinkels worden uitgerust met navulstations, waar klanten hun fles persoonlijke verzorgingsproducten keer op keer opnieuw kunnen vullen. In Nederland had Rotterdam de eerste winkel met een navulstation.

Navulstations in alle winkels

Het concept is eenvoudig: de klant koopt in een deelnemende winkel een hervulbare aluminium fles, met daarin een van de negen best verkochte douche-gels, shampoos, conditioners of handwasmiddelen. Na het laatste gebruik is het een kwestie van zelf de fles uitspoelen en naar de winkel gaan voor een navulling. Ter aanmoediging staat er ‘Refill, Reuse, Repeat’ op de verpakking. De consument kan er jaren mee vooruit. Bereikt de aluminium fles eenmaal zijn einde-levensfase, dan kan die tot hetzelfde kwaliteitsniveau worden gerecycled.

Als alle klanten de plastic flessen inruilen voor de navulfles, kan volgens The Body Shop meer dan 25 ton plastic per jaar worden bespaard. Elke klant individueel spaart met de herbruikbare fles tot 32 plastic flessen per jaar uitsparen, wat omgerekend goed is voor een reductie van zo’n 260 gram CO2-uitstoot. De aankoop van één navulfles is daarmee al beter voor het milieu dan van één recyclebare petfles. De standaard plastic fles van de shampoos, conditioners, douche-gels en handzeep bevat 250 ml. In de navulfles past 300 ml.

De refill stations zijn handbediende pompjes met een lange levensduur. Ze werken volgens het bag in box-principe: de navulvloeistof zit in lichtgewicht recyclebare zakken in een omdoos van recyclebaar karton. De zakken zijn recyclebaar en het karton kan na gebruik bij het oud papier.

In 2021 worden vierhonderd winkels voorzien van een navulstation en komend jaar nog eens vierhonderd (wereldwijd). Binnen vijf jaar moet elke winkel van het oorspronkelijk Britse cosmeticabedrijf een refill station hebben. De introductie van de navulstations past bij de duurzaamheidsdoelstellingen van The Body Shop. Het bedrijf wil op de lange termijn toe naar zero-waste-verpakkingen.