Nieuws

Hoe maken we complexe verpakkingen zo simpel en duurzaam mogelijk?

Publicatiedatum: 14 juni 2021

Hoe houden we het in de complexe wereld van verpakkingen zo simpel én zo duurzaam mogelijk? Verschillende gastsprekers, experts in panels plus zo’n tweehonderd deelnemers aan de KIDV-webcast ‘Innovatief én duurzaam verpakken’ vroegen zich het af. In hun zoektocht naar antwoorden, lieten zij zich inspireren door een tiental start-ups en scale-ups, die participeren in het KIDV Platform of Sustainable Packaging Innovators. In een serie meet-ups deelden de deelnemers aan de webcast hun ervaringen en de geleerde lessen.

Hoe maken we complexe verpakkingen zo simpel en duurzaam mogelijk?

Webcast gemist? Kijk hem onderaan deze pagina terug.

Het doel van het in 2019 door het KIDV opgerichte innovatieplatform is om verbindingen te leggen tussen duurzame verpakkings- en recyclingideeën enerzijds en het KIDV-netwerk van producenten, retailers en recyclers anderzijds. Tijdens de webinar van 10 juni jl. troffen zij elkaar, digitaal, om bij te praten over de ontwikkelingen die ‘de Innovators’ in de afgelopen tijd hebben doorgemaakt. De hoofdvraag aan het begin van de bijeenkomst, die door dagvoorzitter Mark Beumer (Het Groene Brein) werd gesteld aan Michel Scholte (‘Minister van de nieuwe economie’) was hoe we innovatieve verpakkingsconcepten kunnen versnellen?

Want ja, het is tijd dat er véél meer echt gaat gebeuren om de verpakkingsketen circulair te maken. “We praten al decennialang over circulariteit en bedrijven claimen van alles, maar in de praktijk is er nog helemaal niks circulair”, stelde Scholte aan het einde van zijn betoog. Dat ging over ‘echte prijzen’. “De echte prijs is de prijs die je in de winkel voor een artikel betaalt plus alle sociale-, maatschappelijke- en milieukosten. Oók CO2-uitstoot, waterverbruik en milieuvervuiling hebben hun prijs, net zoals de end-of-life fase: het inzamelen, sorteren en recyclen van afval. Zuivering, opruimen, maar ook het voorkomen van – in dit geval – verpakkingsafval, kosten geld. Maak de echte prijzen transparant”, zo roept Scholte op, “en neem óók de consument mee in deze transitie. Duurzame producten zijn anno 2021 bijna altijd nog duurder dan niet-duurzame artikelen. Door open te zijn en echte prijzen te berekenen, kunnen we de verduurzaming versnellen.”

Maar het is complex, verzuchtte daarna met enige regelmaat de ene na de andere spreker. AB InBev gaat de uitdagingen niet uit de weg, zo bleek uit de presentatie van Wilco Heiwegen. Hij is bij de wereldmarktleider van de bierbrouwers (bekend van o.a. Dommelsch, Hertog Jan, Leffe, Corona en Bud) verantwoordelijk voor het duurzaamheidsbeleid. Na een opsomming van duurzame verbeteringen aan de verpakkingen, gaf hij een toelichting op het 100+ Accelerator-programma voor start-ups. “Daarmee halen we specialistische kennis op het thema duurzaamheid binnen, die we zelf niet in huis hebben. Verpakkingen is één van de onderwerpen. Tegelijk biedt 100+ Accelerator start-ups kansen om hun innovatieve oplossingen in het wereldwijde netwerk van de brouwer te implementeren. Sinds de start in 2018 hebben meer dan 36 start-ups uit 16 landen meegedaan en projecten uitgevoerd.”

Op de vraag waarom brouwers allemaal hun eigen flessen maken, in plaats van een hervulbaar en veel duurzamer standaard flesje, antwoordde Heiwegen: “Daar wordt in onze sector veel over gesproken, maar vaak willen brouwers – zeker voor hun eigen specifieke merken - vanuit marketingoogpunt een eigen herkenbare fles. Voor Oost-Europese landen gaat veel bier al in PET en daar vinden consumenten dat heel gewoon. Dat zou ook een mooie oplossing zijn, maar de Nederlandse consument wil daar niks van weten. Die heeft een andere kwaliteitsbeleving.”

Je moet innovaties niet aan de voorkant doodslaan en soms accepteren dat er ook nadelen zitten aan een nieuw verpakkingsconcept. En: bedrijven moeten geen rat race in marketing houden, maar met z’n allen om de tafel zitten over hoe ze verpakkingen zo simpel mogelijk kunnen houden. Dit waren twee conclusies uit de paneldiscussies tijdens de webcast. Hierin kwamen Martine Brandsma (Nationaal Testcentrum Circulaire Plastics), Roel Groenveld (PaperFoam), Martine Kruiswijk (Vrumona) en Martijn Visser (LIDL) aan het woord, plus directeur Chris Bruijnes van het KIDV. Hij benadrukte het belang van innovaties. Innovatie is één van de hoofdthema’s uit de vorig jaar gepubliceerde State of Sustainable Packaging, waarin het KIDV drie innovatiesporen beschrijft voor meer en betere recycling, circulariteit en de zogeheten intrinsieke duurzaamheid. Bruijnes: “Uiteindelijk moeten we naar verpakkingen toe die geen schade voor mens en milieu opleveren.”

Om verder inzicht te krijgen wat er binnen de verpakkingsketen al gebeurt op het gebied van innovatie, gingen de deelnemers aan de webcast daarna in deelsessies uiteen voor zogenoemde Meet-ups. Verschillende leden van het Platform of Sustainable Packaging Innovators gaven een pitch over hun verpakkingsinnovatie. Dit liep uiteen van herbruikbare verpakkingssystemen tot verpakkingen van schimmels en landbouwafval. Alle innovaties zijn terug te vinden op ons Platform of Sustainable Packaging Innovators.

Wilt u meer weten over de innovaties of heeft u zelf een vernieuwend idee? Meld u dan bij Charissa Koolen, projectleider KIDV, via c.koolen@kidv.nl.

Het KIDV riep tijdens de webcast ook innovatieve bedrijven op om hun oplossingen aan te bieden voor tien verpakkingsuitdagingen van de KVK-KIDV Business Challenge Innovatief Verpakken. Meer weten? Klik hier.

 

Bekijk de webcast 'Innovatief én duurzaam verpakken' terug

Videoreeks innovatieve verpakkingsconcepten

Gerelateerd nieuws en evenementen