Nieuws

Zes verpakkingsuitdagingen in nieuwe editie van KVK-KIDV Business Challenge

Publicatiedatum: 22 februari 2022

Zes ondernemingen, zes verpakkingsvraagstukken. In een nieuwe editie van de KVK-KIDV Business Challenge Innovatief Verpakken gaan Grolsch, Haribo, BMN, Concorp, Trust en Multitubes op zoek naar partners die hun vraagstukken kunnen oplossen. Welke start-ups en andere innovatieve bedrijven hebben de goede ideeën? Zij kunnen zich tot eind maart aanmelden om samen met de deelnemers aan de Business Challenge verder te werken aan duurzame verpakkingen.

Zes verpakkingsuitdagingen in nieuwe editie van KVK-KIDV Business Challenge

De Business Challenges van de Kamer van Koophandel (KVK) brengen bedrijven en ondernemers uit binnen- en buitenland op een open innovatieplatform met elkaar in contact.  Grote bedrijven presenteren hun uitdagingen, waar zzp’ers en mkb-ondernemers met expertise op kunnen reageren. Zo ontstaan nieuwe samenwerkingen en oplossingen. De online community bestaat inmiddels uit 100 corporates, 10.000 enthousiaste innovatieve mkb/ zzp’ers én 400 succesvolle contacten.

Vandaag zijn de inzendingen openbaar gemaakt voor een speciale editie over verpakkingen. De onderwerpen zijn zeer divers: van verpakkingen voor drop en winegums tot verpakkingen voor lange bouwmaterialen en bureaus en stoelen voor gamers. Klik hier voor een overzicht van de inzendingen. In de komende vijf weken kunnen partijen met oplossingen reageren én met de indieners van de challenges in contact komen. “Je kunt mee chatten over de innovatie-uitdagingen die je het meest aanspreken. Innovatiemanagers van de Kamer van Koophandel begeleiden dit. De challenge-eigenaar selecteert vervolgens de partijen waarmee ze nader kennis willen maken en de ideeën verder bespreken”, vertelt projectleider Charissa Koolen van het KIDV. Na deze encounter beslist de eigenaar of ze verder in zee gaan met een of meer partijen. Koolen: “Dit concept biedt unieke kansen om bij een corporate aan tafel te komen en een co-creatieproces te starten. Als de vonk overslaat, is dit het vertrekpunt voor een succesvolle samenwerking.”

Vorig jaar organiseerden KVK en het KIDV voor de eerste keer een Business Challenge rondom innovatief en duurzaam verpakken. Toen gingen tien vooraanstaande bedrijven op zoek naar nieuwe partners om hun verpakkingsuitdagingen op te lossen. Koolen: “Gezamenlijk staan we voor de uitdaging hoe de internationale verpakkingsketen via recycling en circulariteit uiteindelijk intrinsieke duurzaamheid kan bereiken. Oftewel: verpakken zonder schade aan mens en milieu. Daarvoor hebben we verandering, vernieuwing en innovatie nodig. De resultaten van de Business Challenge dragen daar zeker aan bij.”

Meer informatie over de Challenges? Klik hier. Of neem contact op met Charissa Koolen, c.koolen@kidv.nl.

Meer nieuws en evenementen