Nieuws

Innovatiekracht van start-ups inspireert brandowners en verpakkende bedrijven

Publicatiedatum: 27 juli 2021

Tien vooraanstaande bedrijven gaan met nieuwe partners aan de slag om een specifieke verpakkingsuitdaging op te lossen. Deze samenwerking is het resultaat van de Business Challenge Innovatief Verpakken van de Kamer van Koophandel (KVK) en het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV).

Innovatiekracht van start-ups inspireert brandowners en verpakkende bedrijven

Op 7 juni publiceerden KVK en KIDV 10 verpakkingsvraagstukken van onder meer Heineken, DPD, Tony’s Chocolonely, Koen Pack en Hello Fresh. Via het platform van KVK konden start-ups, scale-ups en andere partijen reageren met innovatieve oplossingen. Meer dan vijfduizend bezoekers hebben de challenges bekeken en veel partijen droegen via de chatlijnen van het platform ideeën aan. Op 12 juli sloten de chatlijnen en kozen de tien bedrijven ieder (maximaal) vijf partijen uit met een veelbelovende oplossing. “Dat was nog best een uitdaging, want er zaten zo veel interessante ideeën tussen,” zegt Monique Allers van KVK.

Deze deelnemers aan de Business Challenge - afkomstig uit binnen- en buitenland, van Breda tot Singapore - kwamen op 23 juli jl. bij elkaar in een zogenoemde online encounter. Na een gezamenlijke aftrap werden de innovatieve oplossingen in deelsessies gepitcht en gingen de tien bedrijven met hun potentiële partners in discussie. “Het is mooi om te zien hoe eager start-ups zijn om bestaande concepten te verbeteren en duurzame oplossingen te vinden. Het was een zeer interessante meeting,” reageerde DPD. Het vraagstuk dat DaklaPack indiende is onderdeel van een groter vraagstuk: “We konden vandaag niet direct een antwoord vinden op onze verpakkingsuitdaging, maar het was erg waardevol om tijdens deze meeting ook over dit grotere vraagstuk te discussiëren.”

Ook Hello Fresh keek positief terug op de bijeenkomst: “We spraken bijvoorbeeld over een innovatief verpakkingsmateriaal dat geen plastic bevat, maar wel dezelfde eigenschappen heeft als plastic. We gaan onderzoeken welke mogelijkheden dit voor ons biedt.” Ook de partijen met oplossingen reageerden enthousiast op de encounter. Zij waren zeer te spreken over de interactie en discussies tijdens de sessies en vinden het goed om te zien dat grote bedrijven willen veranderen, waar zij mogelijk aan bij kunnen dragen.

“Het is geweldig om te merken dat de innovatiekracht van andere partijen grote brandowners en verpakkers verder kan helpen en inspireren om duurzamer te verpakken”, aldus directeur Chris Bruijnes van het KIDV. “De samenwerking met de Kamer van Koophandel heeft dit mede mogelijk gemaakt. Je merkt dat dit concept van een Business Challenge werkt. Daarnaast kan het KIDV bedrijven ook nog helpen in de vervolgstappen van dit proces. Ik heb al veelbelovende voorbeelden gehoord die binnen één van de KIDV-innovatiesporen voor duurzaam verpakken passen.”

Het KIDV en de KVK blijven de challenges volgen. Over een aantal maanden wordt de voortgang bekeken. Daarnaast kijken KVK en KIDV hoe de eerste gezamenlijke Business Challenge kan worden voortgezet in nieuwe edities.

Klik hier voor de presentatie van Chris Bruijnes.

 

Meer nieuws en evenementen