'Onze CO2-voetafdruk kan en moet omlaag'
Met een geschiedenis van 170 jaar is Royal Sanders inmiddels gewend zich aan te passen aan verschillende omstandigheden en veranderende voorkeuren van klanten en consumenten. Sinds de oprichting is het bedrijf uitgegroeid tot een toonaangevende speler in de markten voor persoonlijke verzorging en voedingssupplementen. Het ondernemen van acties op het gebied van duurzaamheid is daarbij cruciaal. “We zijn op weg, maar op veel gebieden zijn nog stappen te maken,” aldus René Groen, managing director.
In 1851 richtte de Nederlandse apotheker Nicolaas Sanders in Leiden Royal Sanders op, dat medische en huishoudelijke producten en scheerschuim produceerde. De productie van lichaamsverzorgingsproducten werd beschouwd als een belangrijke bijdrage aan de nationale gezondheidszorg en het welzijn van de bevolking. Vandaag de dag is het tegenwoordig in Vlijmen gevestigde Royal Sanders actief in verschillende disciplines: private label, contract manufacturing én eigen merken in de persoonlijke verzorging, waaronder Van Gils, Sanicur, Melkmeisje, Fresh Up, Proset en Odorex. Met een breed assortiment van meer dan vierduizend producten realiseert Royal Sanders zich als geen ander hoe belangrijk verduurzaming is.
Miljoenen verpakkingen
René Groen en Rob Habraken zijn aan zet om binnen het bedrijf de duurzaamheidsstrategie uit te voeren. “Het begon allemaal met de vraag: wat betekent duurzaamheid in brede zin voor ons? Waar kunnen wij als bedrijf de meeste impact maken?” Groen begint zijn verhaal vanuit de fabriek in Vlijmen. “Uiteindelijk hebben we vijf hoofdthema’s geïdentificeerd: duurzaam verpakken, veiligheid en gezondheid van werknemers, het reduceren van CO2-emissies in ons productieproces, ecologische verantwoorde herkomst en transparantie van onze producten én het reduceren van afval en waterverbruik.”
Het thema duurzaam verpakken is iets waar Habraken zich als verpakkingsspecialist bij Royal Sanders dagelijks mee bezig houdt. En die verpakkingen, dat zijn er nogal wat. Per jaar produceert Royal Sanders er 500 miljoen stuks en daarbij gaat het om een breed scala aan productgroepen: shampoo, handzeep, douche foams, haarlak, deodorants, crèmes, parfums en ga zo maar door. Het is dan ook niet zo gek dat de range aan verpakkingstypes enorm is: van potjes, flessen en pouches tot tubes en spuitbussen. “Genoeg keuze om impact te maken!” lacht Habraken. “Vooral als je nagaat dat 43 procent van onze CO2-voetafdruk te wijten is aan verpakkingen. Dat kan en moet omlaag.”
Maar waar begin je dan? “Het reduceren van verpakkingsmateriaal, Reduce, is vaak een logische eerste stap bij de verduurzaming van verpakkingen,” geeft Habraken aan. “Het is onze ambitie om 25 procent lichter te zijn dan vergelijkbare A-merken.” Een voorbeeld hiervan is het comprimeren van aerosolen (spuitbussen) en concentreren van vloeistoffen. Een gecomprimeerde deodorant spuitbus van 75 milliliter levert al snel een verminderde CO2-emissie van 37 procent op, in vergelijking met een ‘gewone’ spuitbus van 150 milliliter. “Veel vloeibare producten, zoals wasmiddel en douche-gel, bestaan daarnaast voor 80 procent uit water en kun je dus vermijden,” legt Groen uit. “Met een doseerdop zorg je dan dat je als consument maar een klein beetje van de werkzame stof krijgt, maar wel met hetzelfde effect. Met dit soort geconcentreerde producten bereiken we al snel veel plasticbesparing.”
Klant is koning
Niet op elk gebied valt zo snel winst te behalen. “Als je het over duurzaam verpakken hebt, is het belangrijk om te weten dat in 95 van de 100 gevallen de eindbeslissing in wezen bij onze klanten ligt. Wij weten van veel van onze afnemers wat hun duurzaamheidsdoelstellingen zijn en daar proberen we proactief op in te spelen door verschillende duurzame verpakkingsoplossingen aan te bieden,” vertelt Groen.
Royal Sanders heeft veel vooruitgang geboekt in de toepassing van gerecycled content. In 2020 bevatte 15 procent van de verpakkingen gerecycled materiaal; in 2021 is dit al gestegen naar 25 procent. Alhoewel gerecyclede materialen vaak enigszins andere eigenschappen hebben dan virgin materialen, zoals kleur, zijn ze over het algemeen nog steeds geschikt voor vele (voornamelijk non-food) toepassingen. Groen ziet dat de consumentenperceptie wat gerecycled content betreft de afgelopen jaren in positieve zin is veranderd: “Vroeger vonden consumenten een witte fles aantrekkelijker. Als we alleen zouden gaan voor witte kwaliteit, komen we niet ver met het toepassen van gerecycled materiaal. PET bijvoorbeeld wordt al snel minder helder. Een spierwitte fles is dan nou eenmaal niet haalbaar. Tegenwoordig zijn consumenten steeds bewuster bezig met het milieu. Ze begrijpen beter dat de fles een andere kleur kan hebben als er wél gerecycled content wordt toegepast. Een stukje luxe inleveren en gaan voor een minder witte fles is nu een bewuste keuze geworden. Sommige merken, zoals Marcel’s Green Soap, gebruiken dit zelfs als hun Unique Selling Point. Het is voor de inkoop belangrijk om de marketingafdeling in zulke keuzes mee te krijgen.”
Recyclebaarheid verbeteren
Het goed recyclebaar maken van verpakkingen is een verdere, logische stap. “Een van onze ambities is om onze verpakkingen voor minimaal 75 procent recyclebaar te maken. Als we allemaal die stap zetten, zou dit al heel veel impact hebben. Vanuit daar kun je dan nieuwe concepten bedenken,” aldus Groen. Royal Sanders heeft al verschillende ingrepen gedaan in het verpakkingsassortiment om die recyclebaarheid te verbeteren. “Neem bijvoorbeeld traditionele zeeppompjes, die componenten van metaal en glas bevatten. Door over te stappen naar geheel kunststof zeeppompjes, wordt het recyclingproces niet langer verstoord. Ook de overstap van multi-layer pouches en tubes naar mono-materiaal heeft een positief effect op de recyclebaarheid van de verpakkingen.”
Helaas is het niet altijd even makkelijk om een verpakking goed recyclebaar te maken. “De KIDV Recyclecheck – waarmee je gemakkelijk aan de hand van een beslisboom kunt uitzoeken of je verpakking recyclebaar is – is bijvoorbeeld gericht op de Nederlandse situatie van sortering en recycling,” legt Habraken uit. “Voor ons is dit niet ideaal, aangezien wij maar zo’n 20 procent van onze verpakkingen in Nederland afzetten en maar liefst 80 procent in het buitenland. We hebben dan ook behoefte aan internationale guidelines en afstemming, zodat we zeker weten dat onze verpakkingen ook buiten Nederland goed recyclebaar zijn.”
Uitdagingen in recyclebaarheid
Om bedrijven bij de eerste uitdaging op weg te helpen, heeft het KIDV heeft een protocol opgesteld voor de loslaatbaarheid van labels en lijmen op PP en PE verpakkingen. Deze is hier is terug te vinden. |
Refill en Reuse
Een andere ontwikkeling waar Royal Sanders zich op verpakkingsgebied mee bezighoudt en trots op is, is de overstap naar hervulbare verpakkingen. “We moeten niet vergeten dat in ons segment luxe en de uitstraling van een verpakking erg belangrijk is en blijft voor de consument,” benoemt Groen. “In tegenstelling tot wat veel mensen denken, kan verduurzaming echter prima samengaan met een luxe uitstraling. Hervulbare verpakkingen kunnen hier uitkomst bieden. Een Rituals fles bijvoorbeeld, die zijn vaak te mooi om na gebruik in één keer weg te gooien. Het is dan ook een logische stap deze verpakking als consument zelf te hervullen vanuit bijvoorbeeld een pouch. Zo bespaar je veel plastic en als de hervulbare verpakking óók nog eens recyclebaar is, bespaar je al helemaal een hoop CO2.”
Habraken en Groen verwachten de komende jaren dan ook een groei in refill concepten. Al gaan zogenoemde refill stations in supermarkten, waarbij consumenten hun lege verpakking meenemen om die vervolgens zelf ter plekke te vullen met hun favoriete product, hen nog wel een stap te ver. Groen: “Het is toch veel te veel werk voor consumenten om lege verpakkingen mee te nemen en shampoo in een fles te tappen? Een consument wil snel winkelen en snelle keuzes kunnen maken. Bovendien hebben consumenten vaak een voorkeur voor het type product, zoals shampoo. Elke shampoo aanbieden in een refill station is gewoonweg niet te doen. Het aanbieden van navulverpakkingen zien wij dus eerder als richting waar stappen kunnen worden gezet.”
Klanten ontzorgen en kennisdelen
Je ervan bewust worden waar grote stappen te halen vallen en daar vervolgens actie op ondernemen, dat is dus waar Royal Sanders voor gaat. Met hun grote verscheidenheid aan klanten is het belangrijk om zelf veel kennis over duurzaam verpakken te hebben en te delen. “Dit is een extra taak voor ons geworden,” legt Groen uit. “We moeten klanten nu echt ontzorgen en advies geven in de keuzes die zij kunnen maken om duurzamer te verpakken. Het KIDV helpt ons om onze kennis up-to-date te houden. Zo hebben we geregeld contact om bepaalde zaken snel te kunnen checken: hoe zit dit precies? Waarom is dit zo? Waarom wordt dit nog niet goed gerecycled? Dat is waardevol.”
Advies op maat |