Nieuws

‘Het moet geen extra tijd, geld of moeite kosten’

Publicatiedatum: 12 mei 2020

Er zijn steeds meer initiatieven van bedrijven om herbruikbare verpakkingen in te zetten. Voor consumenten is dat wennen; zij willen gemak en geen gedoe met het meenemen en inleveren, laat staan met het schoonmaken van verpakkingen. Hoe kunnen bedrijven de consumenten dan toch meekrijgen in het gebruik van herbruikbare verpakkingen? In de webinar over consumentengedrag van de KIDV Community of Practice Herbruikbare verpakkingen deelden verschillende initiatiefnemers hun do’s & don’ts.

‘Het moet geen extra tijd, geld of moeite kosten’

U kunt de webinar terugluisteren via de link onderaan deze pagina.

Hergebruik is één van de potentiële oplossingen om de milieudruk van een verpakking terug te dringen. Hoe vaker een verpakking opnieuw kan worden gebruikt, hoe minder milieu-impact. Statiegeld is, bijvoorbeeld, een ingeburgerd systeem, maar verder staat hergebruik van verpakkingen nog in de kinderschoenen. Er komen wel steeds meer initiatieven met herbruikbare verpakkingen, met als recent voorbeeld de Ecobox van schoenenbedrijf Omoda. Dit is een verzenddoos die tot wel vijftig keer kan worden hergebruikt.

Deelnemers aan de webinar kregen andere voorbeelden uit de praktijk voorgeschoteld, om te beginnen door Jouri Schoemaker van Pieter Pot. Pieter Pot bezorgt boodschappen in glazen potten thuis en neemt de potten na gebruik ook weer in. Bekijk hier hoe het werkt. Binnenkort komt de zogeheten herbruikbare ‘Smart Jar’ op de markt, waarmee Pieter Pot bijvoorbeeld in de gaten kan houden wanneer het product bijna op is. De onderneming begon een paar jaar geleden in Rotterdam en op dit moment wordt het concept landelijk uitgerold. “Maak de duurzame optie aantrekkelijk en niet alleen duurzaam”, tipte Schoemaker. “Het moet de consument geen extra tijd, geld of moeite kosten.”

Klik hier voor de presentatie van Jouri Schoemaker.

De tweede presentatie werd gegeven door Machteld Houben van Landal GreenParks, nummer één in de Sustainable Brand Index en vorig jaar uitgeroepen tot het meest duurzame reismerk van Nederland. Houben: “Om de hoeveelheid afval te reduceren en zo min mogelijk op nieuwe grondstoffen beslag te leggen, stimuleren wij hergebruik en het gebruik van gerecyclede grondstoffen. Samen met leveranciers kijken we naar verschillende innovatieve herbruikbare verpakkingsoplossingen. Een van mijn tips is om mooie herbruikbare producten in te zetten. Breng het niet als een verplichting, maar als een waardevol alternatief.” Voorbeelden zijn het gebruik van suikerpotten en melkkannetjes in de restaurants en de tappunten (bijvoorbeeld voor zuivel, hagelslag en wijn) in de parkwinkels.

Klik hier voor de do’s & don’ts uit de presentatie van Machteld Houben. Of lees de reportage (november 2018) over Landal GreenParks in onze rubriek Duurzaam Door(ver)pakken.

Frits Kranenborg van Coffeecompany besteedde in zijn presentatie aandacht aan de herbruikbare koffiebekers. “Coffeecompany werd geboren uit mijn liefde voor het ‘grote-stadsritueel’ van buiten de deur koffie drinken in New York. Hiermee waaide ook de papieren koffiebeker over naar Nederland. De coffee-to-go beker was niet alleen handig, maar deed ook als lifestyle-object prima dienst. In 2018 introduceerden we met succes ons BYOC-project: bring your own cup. Het is onze bijdrage aan een bewuste manier van leven van steeds meer mensen.”

Klik hier voor de presentatie van Frits Kranenborg.

Duwtje

'Verleidingskunde'

Na deze presentaties vertelden Liza Luesink (Duwtje) en Niels Götz (5plus1) in een interactieve sessie over de ‘hogere verleidingskunde’ met de nieuwste inzichten uit de (neuro)psychologie: hoe komt het dat consumenten zich gedragen zoals zij zich gedragen en hoe is dat gedrag te beïnvloeden? Oftewel: hoe werken onze hersenen? Aan de hand van theorieën van Cialdini gaven zij concreet toe te passen tips, zoals: bedank en complimenteer de consument en richt je daarbij op het groepsgevoel om ergens bij te horen. Luesink: “Gedrag is voorspelbaar, de kunst is de logica te ontrafelen.”

Klik hier voor de presentatie van Liza Luesink. Klik hier voor de presentatie van Niels Götz.

KIDV Community of Practice (CoP) Herbruikbare verpakkingen

De CoP Herbruikbare verpakkingen bestaat uit partijen die aan de slag willen met het verduurzamen van hun verpakkingen, door herbruikbare opties te bestuderen en implementeren. Zowel supermarkten, merkeigenaren, dienstverleners, start-ups, kennisinstellingen en NGO’s doen mee in deze KIDV-community.

Uitdagingen waar de CoP zich onder meer op richt, zijn de garantie van de hygiëne van verpakkingen (met name van voeding en verzorgingsproducten), wettelijke aspecten inzake betrouwbaarheid en aansprakelijkheid rond voedselveiligheid én de logistiek die bij retoursystemen komt kijken. Andere vraagstukken liggen op het gebied van de berekening van de milieu-impact en economische rendabiliteit: waar ligt het omslagpunt voor meermalig gebruik van verpakkingen vergeleken met verpakkingen voor eenmalig gebruik?

Het doel van dit project is om een zogeheten Roadmap op te leveren voor producenten en importeurs van verpakkingen en verpakte producten. De Roadmap bestaat uit handvatten om de inzet van herbruikbare verpakkingen te onderzoeken en/of te implementeren. Daarnaast wordt een rekentool ontwikkeld om de impact van de overgang naar herbruikbare verpakkingen inzichtelijk te maken.

Zie voor meer informatie: KIDV CoP Herbruikbare verpakkingen.

 

Luister terug

Verslag webinar 7 mei 2020

Gerelateerd nieuws en evenementen