Goed Verpakt en Royal Smilde: 'We zijn steeds intensiever met verpakkingen bezig'

Patrick de Groot bouwde in de afgelopen decennia bij verschillende werkgevers in de levensmiddelen-industrie een schat aan kennis over verpakkingen op. In zijn huidige functie als Procurement en Trading manager bij Royal Smilde komt dat goed van pas. “We zijn steeds intensiever met verpakkingen bezig.”

Goed Verpakt en Royal Smilde: 'We zijn steeds intensiever met verpakkingen bezig'

Bij het in 1863 opgerichte Friese familieconcern houden medewerkers zich nu nog op verschillende plaatsen met verpakkingen bezig: zowel bij de business units Smilde Foods en Smilde Bakery, alsook op de zes verschillende productielocaties in Nederland. Het gaat dan over verpakkingen in allerlei soorten en maten. Van portieverpakkingen voor bijvoorbeeld mayonaise tot 10 kg boterverpakkingen voor de bakkersindustrie en van kleine verpakkingen voor snacks/tapas tot bulkverpakkingen voor frituurvet. Dat is nog lang niet alles; zo’n 1.800 producten vinden internationaal (zestig landen) hun weg naar de voedingsindustrie, de retail- en de foodservicemarkt.

“Het merendeel van de verpakkingen, 85 tot 90 procent, wordt gebruikt bij Smilde Foods”, vertelt De Groot. “Zij hebben een eigen afdeling verpakkingsontwikkeling. In mijn eigen team – op holdingniveau - heb ik meerdere medewerkers die specifiek met de inkoop van verpakkingen en grondstoffen bezig zijn en zo hebben we her en der nog méér collega’s die bij verpakkingen zijn betrokken. We hebben veel uitdagingen, vooral als gevolg van nieuwe wet- en regelgeving. Die pakken we binnen de holding gezamenlijk op. Zelf ben ik momenteel óók veel bezig met de uitvloeiselen van de Single Use Plastics-maatregelen en de aanstaande nieuwe Europese verpakkingsverordening.”

Kennis ontwikkelen

“Toen wij voor Goed Verpakt werden uitgenodigd, ben ik met een van onze verpakkingsontwikkelaars kennis gaan maken. Wij staan altijd wel open voor zulke initiatieven. Bij onze afdelingen sales, logistiek, marketing en ICT lopen regelmatig stagiaires en afstudeerders rond. Ik vind het belangrijk dat verpakkingen óók goed in het onderwijs aan bod komen. Zoveel opleidingen zijn er niet, terwijl wij herhaaldelijk tegen een tekort aan verpakkingstechnologen aanlopen. Bovendien, velen van ons zijn zelf student geweest. Dan snap je vanzelf hoe belangrijk het is om een goede plek te vinden, waar zij hun kennis verder kunnen ontwikkelen om uiteindelijk hun opleiding goed af te kunnen ronden.”

“Ik ben altijd nieuwsgierig naar de ideeën van studenten, die blanco tegenover een onderwerp staan en alleen basiskennis hebben. Hoe kijken zij tegen onze vraagstukken op verpakkingsgebied aan? Ze gaan altijd fris en ongeremd aan de gang, de meesten althans. Daarbij helpt het als wij een aansprekende case uit onze praktijk kunnen bieden en daar investeren we dan ook in. De studenten krijgen altijd een rondleiding, wat goed is om de werkwijze en cultuur van Royal Smilde te leren kennen. Wie weet willen ze dan later wel bij ons komen werken. We zijn ook altijd van de partij bij presentaties en andere meetings, die tegenwoordig vaak online zijn en dus niet zoveel tijd hoeven te kosten als fysieke bijeenkomsten. Onze betrokkenheid is hoog en dat wordt gewaardeerd, dat merken we wel aan de hoge interactie.”

In discussie

Royal Smilde liet enkele verschillende onderzoeken uitvoeren, onder meer naar portieverpakkingen voor mayonaise en plasticvrije margarineverpakkingen. De Groot: “Ik zei al dat studenten altijd enthousiast aan de gang gaan. Doorgaans zien wij al in een vroeg stadium tegen welke belemmeringen zij aan gaan lopen, maar dan zullen we hun werk niet meteen afkappen. Het is logisch dat ze niet alles kunnen voorzien. Het is juist leuk om dan met elkaar in discussie te gaan.” Baanbrekende oplossingen of totaal andere zienswijzen hebben Goed Verpakt niet opgeleverd. “Dat mag je ook niet verwachten, vind ik. Maar het is altijd interessant waar jongeren, de nieuwe generatie, mee komen aan denkrichtingen. Als er een vervolg komt, kijken we zeker weer of we aan kunnen sluiten.”

 

Goed Verpakt: integrale kennisontwikkeling

Bedrijven in de voedingsindustrie willen graag verduurzamen, maar zaken zoals wetgeving, houdbaarheid en consumentenperceptie maken dat afwegingen op het gebied van duurzaamheid vaak tegenstrijdig zijn. En dat geldt ook voor het ontwerp, materiaalgebruik en de recyclebaarheid van verpakkingen, Volgens de initiatiefnemers van Goed Verpakt ontbreekt het aan integrale kennis waarmee mkb-bedrijven een goede afweging kunnen maken bij de ontwikkeling van duurzame product-verpakkingscombinaties. Om deze kenniskloof te dichten startten HAS green academy, de Haagse Hogeschool en de Hogeschool van Amsterdam in 2021 het onderzoeksproject Goed Verpakt. In nauwe samenwerking met mkb-bedrijven in de voedsel- en verpakkingsindustrie hebben studenten van de hogescholen enkele tientallen onderzoeken uitgevoerd, gericht om verduurzaming van verpakkingen. De resultaten van Goed Verpakt worden op donderdag 21 september a.s. gepresenteerd tijdens een eindevent.

Wilt u meer weten over dit onderzoeksproject?

Resultaten, interviews en publicaties

Altijd op de hoogte blijven?

Schrijf u in voor de nieuwsbrief en ontvang maandelijkse updates