Goed Verpakt en Greenco: ‘Het levert altijd ideeën en kennis op’
Jos van Mil is geen doorsnee tuinder, maar een creatieve tuinder. Hij en zijn zwager Ab van Marrewijk, oprichters van Greenco, mogen zich de uitvinders van de snackgroenten noemen. “We hebben van een tomaat een snoepje weten te maken.”
Tommies, zo heten de tomaatjes die Greenco in 2005 introduceerde. Vanwege het succes werd het assortiment al snel uitgebreid met kleine komkommers en paprika’s. Voor in de schoolpauze en in de vergaderkamer, als borrelhapje of als tussendoortje voor onderweg, of gewoon in de salade natuurlijk. Als ‘snoepje’ komen kinderen er gemakkelijk mee aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitaminen. Snackgroenten werden een geheel nieuwe categorie in het AGF-segment (aardappelen, groente en fruit), vooral dankzij Van Mil’s vernieuwende kijk op het telen en positioneren van groente in de markt.
Sleutelrol
Verpakkingen spelen daarbij een sleutelrol, aldus ‘specialist in verpakkingen en creativiteit’ Van Mil. Tommies worden in veel verschillende soorten verpakkingen, voornamelijk van kunststof en karton, aangeboden. “We maken verpakkingen die passen bij de doelgroep en/of bij het moment dat ze worden gegeten. Drie in een eigen zakje voor je kind om mee naar school te nemen, of een kilo op een schaal die moeder thuis op tafel wil zetten. Voor inspiratie kijk ik graag in de supermarkt rond. Maar dan níet bij de groenten of het fruit, maar verderop in de winkel. Het idee voor een emmertje haalde ik bijvoorbeeld uit het zuivelschap.”
“Onze verpakkingen moeten leuk, gemakkelijk en doeltreffend zijn én ze moeten natuurlijk echt een functie hebben, namelijk dat het product goed wordt beschermd. Die zuivel-emmertjes waren spuitgiet en veel te dik en te zwaar om tomaten te verpakken, dus hebben we ze steeds een beetje meer aangepast: dunner materiaal, dunnere randen en zo licht mogelijke hengsels eraan. Om vervolgens te kijken of ze deels van rPET konden worden gemaakt en uiteindelijk volledig van rPET.”
Zulke trajecten zijn intensief, maar Van Mil maakt daar graag tijd voor en stopt er energie in. “Zeker als dat in een consortium met andere partijen gebeurt, die elkaar inspireren en van wie je goede tips krijgt om rekening mee te houden.” Zo ziet hij ook Greenco’s deelname aan Goed Verpakt. “Ik zat in enkele projecten met Wageningen Universiteit & Research en dan rol je eigenlijk een beetje van het ene in het andere circuit. Zo kwamen wij de HAS tegen, die het merk Tommies heel interessant vond als verpakkingscasus voor hun studenten. En dan denk ik in alle bescheidenheid: dat zijn ze ook.”
Ervaring delen
“Ik meen dat wij al die jongelui best wat kunnen leren, zowel wat betreft producten als verpakkingen, maar ook van het doordenken en managen van processen. Het is mooi om iets van mijn ervaring als ondernemer, die al bijna veertig jaar in het vak zit, te delen”, zegt Van Mil. Dat is één kant en de andere: “Je krijgt er – los nog van een goed netwerk - altijd wat voor terug. Wij hebben groepjes studenten enkele onderzoeken laten doen rondom de 500 gram emmertjes, waarvan er bij ons miljoenen per jaar doorheen gaan. Welke slagen kunnen wij daarmee nog maken om ze efficiënter en dus ook duurzamer te maken? Of om nog beter met de consument te communiceren en die nog beter te verleiden om Tommies te kopen?”
“Nee, daar komt (meestal) niet iets uit wat meteen een hit is. Maar het levert altijd ideeën op. Ook al komen die vaak op hetzelfde neer, soms zit er iets tussen waar je verder mee wilt. Iets over een nieuwe techniek waarvan ik niet eerder heb gehoord, bijvoorbeeld, of om een twist aan de marketing van een product te geven. Maar ook een idee, waarvan je eerst denkt er niets mee te kunnen doen, maar dat vervolgens keer op keer terugkomt, zet mij dan wel aan het denken. Dat moeten we dan misschien toch eens nader laten onderzoeken.”
Goed Verpakt: integrale kennisontwikkeling Bedrijven in de voedingsindustrie willen graag verduurzamen, maar zaken zoals wetgeving, houdbaarheid en consumentenperceptie maken dat afwegingen op het gebied van duurzaamheid vaak tegenstrijdig zijn. En dat geldt ook voor het ontwerp, materiaalgebruik en de recyclebaarheid van verpakkingen. Volgens de initiatiefnemers van Goed Verpakt ontbreekt het aan integrale kennis waarmee mkb-bedrijven een goede afweging kunnen maken bij de ontwikkeling van product-verpakkingscombinaties. Om deze kenniskloof te dichten startten HAS green academy, De Haagse Hogeschool en de Hogeschool van Amsterdam in 2021 het onderzoeksproject Goed Verpakt. In nauwe samenwerking met een consortium van twaalf mkb-bedrijven en instanties in de voedsel- en verpakkingsindustrie, voerden studenten en onderzoekes van de hogescholen enkele tientallen onderzoeken uit, gericht op verduurzaming van verpakkingen. De resultaten van Goed Verpakt worden op donderdag 21 september a.s. gepresenteerd tijdens een eindevenement. |