Praktijkvoorbeeld

Verpakking gaat mee in 'de voedselrevolutie'

Publicatiedatum: 5 mei 2022
Organisatie: De Vegetarische Slager

Op het oog is er geen ‘steak’ veranderd, maar de plastic trays van De Vegetarische Slager bevatten uitsluitend nog gerecycled PET. De kartonnen wikkels bestaan voor minstens zestig procent uit gerecycled karton. Beide veranderingen leveren een forse milieubesparing op vergeleken met de vorige verpakkingen.

Verpakking gaat mee in 'de voedselrevolutie'

Door voor de kunststof trays over te stappen op gerecycled PET, hoopt De Vegetarische Slager jaarlijks 210 ton gebruikt plastic te kunnen recyclen. Dankzij het mono-PET zijn de trays volledig recyclebaar.

Voor alle kartonnen verpakkingen is het bedrijf geswitcht van honderd procent nieuw karton als grondstof naar zestig procent gerecycled karton. Dit voorkomt een jaarlijkse productie van 130 ton nieuw karton.

De Vegetarische Slager wil met zijn plantaardige vleesvervangers de grootste slager van vegetarisch vlees ter wereld worden. De verpakkingen gaan mee in deze ‘voedselrevolutie’. Met eigenaar Unilever wordt ingezet op verduurzaming van verpakkingen en het terugdringen van plastics, volgens het ‘Less, Better, No Plastic’-principe van het concern. Dit verloopt zowel via de introductie van nieuwe, innovatieve verpakkingsmaterialen als door verbeteringen in het bestaande portfolio. Binnen de doelstellingen van Unilever zijn tegen 2025 alle plastic verpakkingen herbruikbaar, recyclebaar of composteerbaar én er wordt dan ten minste 25 procent gerecycled plastic in verpakkingen gebruikt.

Het voedselveilig verpakken van plantaardige etenswaren is volgens het bedrijf in principe niet moeilijker dan van dierlijk vlees. Bovenaan staat voedselveiligheid, waarbij zowel het waarborgen van de kwaliteit van de producten als het milieu belangrijke aandachtspunten zijn.