Menu Sluit
Nieuws

Universiteit Twente breidt onderwijsmodule verpakkingen uit

Publicatiedatum: 14 mei 2020

De Universiteit Twente ontwikkelt de komende twee jaar een transdisciplinaire onderwijsmodule ‘Duurzaam verpakken als synthese tussen onderwijs en maatschappij’. In deze nieuwe onderwijsmodule wordt samengewerkt met hogescholen, bedrijven en het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV).

Universiteit Twente breidt onderwijsmodule verpakkingen uit

Er wordt voortgebouwd op de onderwijsmodule die de universiteit ontwikkelde als onderdeel van het wetenschappelijk onderzoeksprogramma van het KIDV (2015-2019). Deze onderwijsmodule werd een jaar geleden succesvol geïmplementeerd bij de hogescholen van Den Haag, Amsterdam en Den Bosch. Studenten leren hiermee vanuit verschillende invalshoeken wetenschappelijke kennis rondom duurzaamheid direct in de praktijk toe te passen op real life case studies.

Maaike Mulder-Nijkamp van de Universiteit Twente: “In het huidige ‘onderwijslandschap’ wordt te weinig verbinding gezocht met de maatschappij. Om studenten klaar te stomen voor de echte wereld is het belangrijk om ze tijdens hun studie al kennis te laten maken met maatschappelijk relevante vraagstukken uit de praktijk, die kunnen zorgdragen voor een motiverende leeromgeving en een betere inbedding van kennis. Eén van deze relevante vraagstukken met een sterke publieke en maatschappelijke impact zijn duurzaamheidsvraagstukken rondom verpakkingsontwikkeling.”

In de nieuwe onderwijsmodule wordt de samenwerking tussen de universiteit, hogescholen, bedrijven en het KIDV nog een stap verder gebracht. Alle experts rondom een bepaald onderzoeksgebied komen samen om de kennis met elkaar te delen. “Hiermee ontstaat een symbiotisch ecosysteem van leren met elkaar, in plaats van ‘slechts’ leren van elkaar. Een kerndoel van dit project is daarmee het koppelen van een breed maatschappelijk probleem met oplossingen die bouwen op de synthese van kennis en praktijk. Hiermee ontstaat een meer transdisciplinaire manier van leren,” vertelt Mulder-Nijkamp.

Petra Veen, adviseur leertrajecten bij het KIDV: “Wij zien grote meerwaarde in het opleiden van studenten in duurzaam verpakken. Zij zijn tenslotte de verpakkingsexperts van de toekomst. De samenwerking met bedrijven heeft daarbij grote meerwaarde, want zo kunnen we de (wetenschappelijke) kennis vertalen naar de praktijk.” Het KIDV levert ook een financiële bijdrage aan het project. Daarnaast heeft de Universiteit Twente de Comeniusbeurs Senior Fellow ontvangen voor de uitvoering van het project.

 

Gerelateerd nieuws