Packalicious - Future Table 4
Standaardisering en de toekomst van branding en shopping
Hoe ziet de supermarkt van de toekomst eruit als we branding loskoppelen van de verpakking zelf? Wat gebeurt er als productinformatie en merkbeleving anders worden overgebracht – digitaal bijvoorbeeld via Augmented Reality, Artificial Intelligence of slimme displays?
Binnen Packalicious verkent de Future Table ‘Standaardisatie en de Toekomst van Branding en shopping deze vragen. Kennisinstellingen en bedrijven verkennen hoe vergaande standaardisatie van verpakkingen mogelijk is zonder in te leveren op merkidentiteit en consumentbeleving.
Ze denken radicaal vooruit. Wat als labels, inkt en lijm overbodig worden, omdat alle informatie digitaal beschikbaar is? Welke productsegmenten lenen zich op korte termijn al voor deze aanpak? Wat betekent dit voor producenten, retailers én consumenten? De deelnemers leren samen, onderzoeken samen en innoveren samen.
Standaardisatie van verpakkingen biedt concrete voordelen voor efficiëntie, logistiek, en hoogwaardige recycling. Uniforme vormen, materialen en kleuren maken sortering eenvoudiger en verhogen de kwaliteit van gerecycled materiaal. Ook de nieuwe Europese Packaging and Packaging Waste Regulation (PPWR) stuurt hierop aan, onder andere met eisen aan ‘design for recycling’ en standaardisatie van logo’s en informatie. Bovendien kan standaardisatie een opstap vormen naar het grootschaliger toepassen van herbruikbare verpakkingen.
Actieplan 2025 – Future Table Standaardisatie en de toekomst van branding en shopping
In 2025 werkt deze Future Table gericht aan het verdiepen van kennis en het verkennen van kansen van standaardisatie en de inzet van nieuwe brandingtechnologieën als oplossingsrichting naar intrinsiek duurzaam verpakken. Het gaat om het herontwerpen van verpakkingssystemen zónder schade aan mens en milieu, met behoud van merkidentiteit en consumentenervaring.
Dit gebeurt langs vier samenhangende sporen:
Opbouwen van een kennisbaseline
We verzamelen en analyseren bestaand onderzoek en praktijkvoorbeelden over:
- Standaardisatie van eenmalige en herbruikbare verpakkingen (vorm, formaat, materiaal).
- Innovaties op het gebied van digitale branding (AR, VR, dynamic displays, smart packaging, AI-chatbots) en mogelijke andere manieren van branding.
We brengen (inter)nationale normen en technische afspraken (bijv. NTA, CEN, ISO) in kaart.
We stellen een eerste kennisdocument op als basis voor discussie en verdere verkenning. Deze kennisbaseline vormt een gezamenlijk vertrekpunt voor verder onderzoek en experimenten, bijvoorbeeld op impact op milieu, ketenkosten, consumentengedrag en logistiek.
Leren van praktijkervaring
Binnen de Future Table delen deelnemers open ervaringen uit de praktijk. We identificeren bedrijven/ketens die al werken met gestandaardiseerde verpakkingen. We brengen succesfactoren en knelpunten in kaart en beschrijven lessen voor de praktijk. Deze transparante aanpak helpt om reële afwegingen te maken richting standaardisatie en nieuwe brandingtechnologieën.
3. Onderzoek en experimenteren
We voeren praktijkgericht onderzoek en experimenten uit zoals …… (het ontwikkelen van een prototype herbruikbare verpakking met generieke vorm en bijbehorende digitale merkactivatie?)
Deze aanpak ondersteunt de brede ambitie van Packalicious om te komen tot intrinsiek duurzaam verpakken.
4. Kansen en risico’s in kaart brengen
Tot slot stelt de tafel een overzicht op van de belangrijkste kansen, risico’s en systeemimpact van het inzetten van gestandaardiseerde verpakkingen in verschillende productcategorieën. Dit overzicht moet bedrijven helpen bij het maken van onderbouwde strategische keuzes en vormt input voor vervolgprojecten en mogelijke opschaling.
Kennis en inspiratie (dossier):
- Brands in Transition: Balancing Brand Differentiation and Standardization in Sustainable Packaging: https://www.mdpi.com/2071-1050/17/6/2381
- Exploring Standardisation in Reusable Packaging for FMCGs: A Triangular Perspective on Technical Requirements, Market Differentiation and Sustainability: https://essay.utwente.nl/98864/
- PackBack (voorheen Shared Packaging) onderzocht in opdracht van het KIDV of en hoe standaardisatie van herbruikbare voedselverpakkingen kan worden ingevoerd. Doel was om inzicht te krijgen in de eisen die verschillende actoren stellen aan primaire herbruikbare voedselverpakkingen, voor de meest efficiënte en effectieve reiniging en retourlogistiek. Lees meer op https://kidv.nl/standardisation-in-reusable-food-packaging
- Reuse Roadmap 2030 voor Supermarkten: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2024/12/31/reuse-roadmap-2030-voor-supermarkten