Menu Sluit
Nieuws

Packalicious en de toekomst van portieverpakkingen

Publicatiedatum: 19 oktober 2021

Staafjes met suiker en creamer. Cups met jam, paté en honing. Per stuk of duo verpakte koekjes en chocola. Zakjes met mayonaise en ketchup en een bekertje yoghurt of vers fruit... Bestel iets te eten of te drinken en je krijgt al deze lekkernijen in een mooie portieverpakking gratis bij. Gemak dient de mens, immers. Maar kan het – in de toekomst - ook anders, bijvoorbeeld duurzamer?

Packalicious en de toekomst van portieverpakkingen

Dit is typisch een vraag voor Packalicious, de learning community voor studenten én bedrijven. Onlangs kwamen deelnemers aan dit platform in opbouw voor het eerst fysiek bijeen, om met elkaar duurzame scenario’s voor portieverpakkingen te bedenken. Op 2 november a.s. is een volgende bijeenkomst, die in het teken van hervulbare verpakkingen staat.

Packalicious Pioneers, zo worden de deelnemers aan de community genoemd, want de aanpak in dit programma is vernieuwend en het vraagt inderdaad een pioniersgeest om dit goed op gang te brengen. Corona speelde daar in het eerste jaar ook parten in; voorgaande sessies waren allemaal online. “De drive was er al, maar live met elkaar aan tafel zitten en brainstormen geeft toch veel meer dynamiek. Die hebben we nodig om mensen echt in de ‘omdenkstand’ te krijgen”, zeggen de projectleiders Maaike Mulder-Nijkamp en Bjorn de Koeijer van Packalicious.

Het initiatief voor Packalicious komt vanuit de Universiteit Twente en heeft als doel om het onderwijs aan ‘de verpakkingsontwerpers van de toekomst’ transdisciplinair te maken. Als opleiders zijn de HAS Hogeschool, De Haagse Hogeschool, de Universiteit van Amsterdam en NHL Stenden Hogeschool deelnemers, die verpakkingsontwerpers opleiden. Er is een prominente rol voor het bedrijfsleven. Bedrijven kunnen specifieke verpakkingsvraagstukken aandragen, waarin het lastig is om de juiste balans te vinden tussen eisen die aan producten en verpakkingen worden gesteld en de wens om product-verpakkingscombinaties optimaal duurzaam te maken. Marketing en logistiek, systemen en technieken voor inzameling, sortering en recycling, maar ook zaken zoals wetgeving en consumentengedrag - zowel bij het aankopen als het weggooien – hebben daar allemaal invloed op.

Mulder-Nijkamp: “Partijen hebben daar ook allemaal hun eigen expertise in en ideeën over. Met Packalicious kunnen we daar bruggen tussen bouwen. ‘Leren van elkaar’ wordt ‘leren met elkaar’, dat is ons motto.” De bijeenkomst in Amersfoort over portieverpakkingen gaf een mooi beeld van hoe dat werkt. Hier ontmoetten vertegenwoordigers van Van Oordt the |Portion Company, KraftHeinz, Smurfit Kappa, Sappi, Peeze, Milgro, Rijkswaterstaat en NL Schoon elkaar, plus studenten en docenten van de onderwijsinstellingen en verpakkingskundigen van het KIDV. Om samen in een workshop, over de grenzen van hun eigen disciplines heen, oplossingsrichtingen te verkennen. Zij definieerden hotspots en trokken creative designsprints.

Tool voor bedrijven

“Onze verwachting was niet dat we het vraagstuk van Van Oordt deze dag helemaal zouden oplossen, maar er is veel expertise in huis plus de frisse blik van studenten. De krachten worden gebundeld en bottlenecks besproken, wat uiteindelijk tot oplossingsscenario’s zal leiden. Die kunnen in een follow up door studenten verder worden onderzocht. Je ziet de kruisbestuiving tussen verschillende stakeholders. Zo helpen we elkaar stap voor stap verder”, aldus Mulder-Nijkamp. Inkoopmanager Iwan Hellemons van Van Oordt: “Het was een zeer leerzame dag, waar wetenschap en bedrijfsleven met elkaar in aanraking zijn gekomen voor duurzame alternatieven voor flexibele (portie)verpakkingen. Met name de frisse ideeën van de studenten zorgen weer voor nieuwe invalshoeken. Ik ben blij dat we hier als Van Oordt aan deelnemen, want samen kunnen we zo werken aan een duurzame toekomst – ook voor portieverpakkingen.”

Verpakkingskundige Niels van Marle van het KIDV: “Packalicious biedt een tool voor bedrijven om samen met studenten en specialisten uit het onderwijs met complexe vraagstukken aan de slag te gaan. Bedrijven krijgen de beschikking over creativiteit en wetenschappelijke kennis en studenten krijgen inzicht in thema’s en dilemma’s die leven in de praktijk van het bedrijfsleven: als een idee in de praktijk niet blijkt te werken, laten we dan samen uitzoeken wat wél werkt.”

Bedrijven die meer willen weten over Packalicious of aan de sessie van 2 november a.s. over hervulbare verpakkingen willen meedoen, kunnen contact opnemen met Maaike Mulder-Nijkamp (m.mulder-nijkamp@utwente.nl), Bjorn de Koeijer (b.l.a.dekoeijer@utwente.nl) of Petra Veen (p.veen@kidv.nl).

Lees ook: Van ‘leren van elkaar’ naar ‘leren met elkaar’

 

Meer nieuws en evenementen