- Inspiratie
- Herbruikbare e-commerce verpakking
Herbruikbare e-commerce verpakking
Om het eenmalig gebruik van kartonnen verzenddozen, plastic zakken, tape en vulmateriaal in de e-commerce tegen te gaan, heeft de Noorse start-up Packoorang de Packoorang mailer ontwikkeld. Het is een verzendverpakking van gerecycled materiaal, die vijftig tot honderd keer kan worden hergebruikt voordat reparatie of recycling nodig is.
Het systeem van Packoorang is hoofzakelijk bedoeld voor het Business-to-Consumer-kanaal (B2C): de klant koopt online een product en de winkel verstuurt dit in een Packoorang mailer. Die kan door de klant bij een lokaal retourpunt (bijvoorbeeld een winkel of pakketkluis) weer worden ingeleverd. Via een app, die gekoppeld is aan een RFID/NFC-chip in de verpakking, wordt elke inlevering bij het retourpunt geregistreerd, waarna ‘statiegeld’ wordt verrekend in de vorm van een voucher of terugbetaling door de webshop. In elke markt zoekt Packoorang de beste partijen om het ecosysteem compleet te maken, waar nodig met retourpunten, reiniging, reparatie en retourlogistiek. Zo is de cirkel rond.
De mailers bestaan voor 85 tot 95 procent uit gerecyclede PET-petflessen in een sterke, ripstop geweven stof. Deze stof bevat veel recyclaat. De (meest gangbare) maat medium is bijvoorbeeld gemaakt van veertien petflessen en heeft een CO2-footprint die 81 procent kleiner is dan van een traditionele verzenddoos. Dit percentage is gebaseerd op het gebruik van recyclaat en hergebruik – de besparing op tape en opvulmateriaal niet meegerekend.
Doordat de mailer zich naar de inhoud vormt, is geen opvulmateriaal nodig en wordt veertig procent minder lucht vervoerd, waardoor vervoermiddelen efficiënter en voordeliger zijn te beladen. De herbruikbare verpakking is veertig seconden sneller aan te brengen dan eenmalige verpakkingen en is gemakkelijk te openen en te retourneren. De mailer is weerbestendig en is in diverse vormen en maten beschikbaar; op verzoek ook op maat. Door de padding is de mailer behalve voor kleding ook geschikt voor verzending van breekbare producten, zoals parfumflesjes. In de grootste standaardmaat (200 x 140 cm) passen producten zoals snowboards, lampen en grote kussens.
De Packoorang mailers gaan vijftig tot honderd keer mee, afhankelijk van de behandeling en de gebruikstoepassing. Aan het einde van de levenscyclus regelt Packoorang de terugname voor recycling. Ondanks de mix van verschillende materialen/kunststoffen kan de producent closed-loop recycling toepassen: de grondstoffen worden zodanig goed gescheiden en gesorteerd, dat ze inzetbaar zijn voor de productie van nieuwe herbruikbare verpakkingen. Daarnaast kijkt Packoorang per markt uit naar lokale recyclingfaciliteiten om haar recyclingbelofte te kunnen waarmaken met zo min mogelijk vervoer.
Het retourpercentage in de B2C-markt is naar verwachting boven de negentig procent, net als bij flesjes met statiegeld. De behoefte aan reiniging en reparatie hangt sterk af van de toepassing (food/non food), de behandeling en de wensen van de klant. Packoorang streeft ernaar om reinigings- en reparatiediensten zo lokaal mogelijk te organiseren om de milieubelasting zoveel mogelijk te beperken. Dit is realiseerbaar omdat steeds meer partijen zich specialiseren in services voor herbruikbare verpakkingen.