Nieuws

Consumentengedrag en de kloof tussen ‘zeggen’ en ‘doen’

Publicatiedatum: 5 oktober 2021

Maak het gemakkelijk en leuk voor consumenten om een lege verpakking op de goede manier, in de juiste afvalbak, weg te gooien. Waarom doen ze dat eigenlijk niet, óók niet als ze zeggen dat ze het milieu zo belangrijk vinden? De kloof tussen zeggen en doen is groot, zo blijkt.

Consumentengedrag en de kloof tussen ‘zeggen’ en ‘doen’

Tijdens de webinar Consumer Behaviour and Sustainable Packaging van het KIDV en MyPack lieten verschillende onderzoekers hun licht schijnen op de gedragingen van consumenten in relatie tot het ontwerpen en afdanken van verpakkingen. En, belangrijk, wat bedrijven met die kennis kunnen doen.

 

Luister de webinar hier terug.

De organisatie van de webinar was één van de bijdragen van het KIDV aan MyPack. Dit is een internationaal onderzoeksprogramma naar innovatieve verpakkingen om voedselverspilling en verpakkingsafval tegen te gaan. Met deelnemers uit Frankrijk, Italië, Duitsland, Nederland, Griekenland en Zwitserland. Wageningen Universiteit & Research voerde drie wetenschappelijke studies uit naar strategieën en methodes om via verduurzaming van verpakkingen consumenten aan te zetten tot duurzamer gedrag. Tijdens de webinar werden die bevindingen samengebracht met de resultaten van onderzoek naar consumentengedrag door de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en marktonderzoeksbureau IPSOS.

Na een korte introductie van het KIDV en MyPack gaf hoofddocent Ellen van der Werff als eerste spreker een interessante inkijk in consumenten en hun weggooi-gedrag. Om daar verandering in te brengen (“We hebben geen klimaatverandering maar gedragsverandering nodig”), is alleen een logo op de verpakking niet genoeg. “In ons onderzoek zagen we eigenlijk dat informatie op verpakkingen nauwelijks bijdraagt aan gedragsverandering. Kennis, motivatie en context zijn bepalende factoren. Het gaat om het begrijpen en accepteren waarom verandering nodig is. Dan raken mensen gemotiveerd en dat kan om verschillende redenen zijn. Bijvoorbeeld omdat het financieel iets oplevert, of omdat ze echt om het milieu geven, of omdat ze er gewoon een goed gevoel aan over houden”, aldus Van der Werff. “Verder speelt de context een belangrijke rol: hoe moeilijk of makkelijk is het om een lege verpakking op de juiste manier weg te gooien. Als er geen afvalbakken staan of je ver moet lopen om je vuilniszak weg te gooien, dan helpt dat niet.”

Klik hier voor de presentatie van Ellen van der Werff.

PhD-onderzoeker Giulia Granato van Wageningen Universiteit & Research presenteerde de resultaten van onderzoek dat zij in het kader van het MyPack-programma heeft uitgevoerd. Hierbij is het concept van een meaningful reminder onderzocht.Oftwel: wat voor impliciete of expliciete signalen werken om aan de consument over te brengen dat een verpakking die zij in handen hebben duurzaam is. Middels drie verschillende studies testte Granato met consumentenpanels hoe wordt gereageerd op expliciete verpakkingselementen (bijvoorbeeld duurzaamheidslogo’s, toelichting op het etiket, etc) en impliciete elementen (geluid, gevoel, uitstraling). De resultaten van deze studies worden binnenkort gepubliceerd in het Journal of Environmental Psychology. Ze zijn daarna ook te vinden op de websites van Mypack (https://www.mypackfood.eu/) en de WUR (https://www.wur.nl/nl/Personen/Giulia-G-Giulia-Granato-MSc.htm).

Klik hier voor de presentatie van Giulia Granato.

De vraag is natuurlijk wat bedrijven, die producten en verpakkingen op de markt brengen, aan de onderzoeksuitkomsten hebben. Eén ding is klip en klaar, volgens IPSOS-onderzoeker Christel de Bruijn: “Bedrijven zeggen tegenwoordig niet alleen dat ze duurzaamheid belangrijk vinden, onder invloed van de klimaatverandering vínden ze dat ook echt en maken ze er werk van. Duurzaam en verantwoord ondernemen is een sleutel voor succes, ook waar het gaat om medewerkers aan hun bedrijf te binden, net zo goed als consumenten. Wat het voor bedrijven wel moeilijk maakt, is dat voor veel consumenten duurzaamheid nog geen doorslaggevende factor is en zij geen genoegen nemen met compromissen. Een nieuwe verpakking mag dan niet ten koste gaan van de smaak of de prijs. Uit onderzoeken komt weliswaar naar voren dat consumenten bereid zijn om een hogere prijs te betalen voor duurzame producten. Maar hoeveel méér dan en geldt dat ook voor de verpakking? De kloof tussen zeggen en doen is groot. Onlangs hebben wij in het Verenigd Koninkrijk onderzoek onder jongeren gedaan, die zeggen dat ze duurzaamheid heel belangrijk vinden maar er in de praktijk schokkend weinig aan doen. Hier ligt een uitdaging voor bedrijven, zou ik zeggen.”

Klik hier voor de presentatie van Christel de Bruijn.

Op dit moment werkt Tao Heslenfeld bij het KIDV aan de ontwikkeling van een tool over duurzaam consumentengedrag in relatie tot voedselverpakkingen. Als uw bedrijf hieraan als testgebruiker wil meedoen, stuur dan svp een mail naar info@kidv.nl.

 

Meer nieuws en evenementen