Rapportage

Verpakkingsbarometer Cosmetica

Publicatiedatum: 16 december 2021
Organisatie: KIDV

Het KIDV heeft gedetailleerd onderzoek uitgevoerd naar verpakkingen van veel verkochte cosmeticaproducten. Hoe worden bijvoorbeeld deodorant, haargel en tandpasta over het algemeen verpakt en waar liggen de kansen om deze verpakkingen, uit het oogpunt van duurzaamheid, te verbeteren? Het onderzoek - onder de naam Verpakkingsbarometer - maakt het voor bedrijven inzichtelijk waar de meeste winst valt te halen om hun verpakkingen verder te verduurzamen.

Onderzoek

In de rapportages staan onder meer overzichten van verkoop- en verpakkingsgegevens, berekeningen over de hoeveelheid verpakkingsgewicht en berekeningen over de impactratio en het productresidu van de honderden onderzochte product-verpakkingscombinaties. De impactratio is de hoeveelheid verpakkingsgewicht per 100 gram/milliliter product. Het productresidu is de hoeveelheid product die in een verpakking achterblijft, nadat enige moeite is gedaan om de verpakking leeg te maken. Ook bevat elke rapportage informatie over de verwerking van het verpakkingsafval, met conclusies en aanbevelingen om de verpakkingen te verduurzamen. Bijvoorbeeld door ze beter recyclebaar te maken, een ander materiaal te kiezen of de hoeveelheid materiaal te verminderen.

“De Verpakkingsbarometer geeft een stand van zaken, die laat zien waar we getalsmatig als branche nu staan. Het helpt ons als NCV om de resultaten van het Brancheplan Duurzaam Verpakken te monitoren. Als de meting over een paar jaar kan worden herhaald, kunnen we onze vorderingen vaststellen. Daarnaast is de Barometer voor onze leden een mooi middel om hun eigen verpakkingen aan te spiegelen, wat hen nieuwe inzichten en aangrijpingspunten oplevert om verpakkingen te verbeteren.”
Max Hellinga, consultant scientific and regulatory affairs van de NCV


Het onderzoek is onder regie van het KIDV uitgevoerd door studenten van de Haagse Hogeschool, de Hogeschool van Amsterdam en HAS Den Bosch, die een aan verpakken gelieerde studie volgen. Zij analyseerden honderden verpakkingen.

Download de rapportages

Er zijn rapportages opgesteld voor negen veel voorkomende productgroepen in de cosmetica branche: body en handcrème, bodymilk, vloeibare shampoo, crèmespoeling, bad en douche, haargel, deodorant, tandpasta en zonnebrand. Daarnaast is er een overkoepelend rapport opgesteld. Vul onderstaand formulier in en selecteer welke rapportages u wilt downloaden.

Lees de privacyvoorwaarden van het KIDV.