Rapportage

'Tear Here: the Impact of Object Transformations on Proper Disposal'

Publicatiedatum: 13 april 2016
Organisatie: Dyson School of Design Engineering

Dit onderzoek toont aan hoe veranderingen aan verpakkingen (zoals vorm, kleur of grootte) invloed hebben op het weggooigedrag van consumenten. 

Dit onderzoek toont aan hoe veranderingen aan verpakkingen (zoals vorm, kleur of grootte) invloed hebben op het weggooigedrag van consumenten. Aanleiding voor dit onderzoek is de observatie dat de focus op afvalverwerking ligt, terwijl ook aanpassingen aan verpakkingen kunnen worden gedaan om recycling te stimuleren en zwerfafval te voorkomen. Het onderzoek werd uitgevoerd met een associatie test bij testpersonen om bij verschillende verpakkingen de associatie met afval vast te stellen en daarbij de veranderende associatie bij aanpassing van die verpakkingen. Uit de resultaten bleek dat 53% van de respondenten sterke veranderingen in associatie met afval vertoonden met aanpassingen in verpakkingen. Daarnaast is onderzocht of invloeden van buitenaf op de verpakking (zoals vocht of deuken) de associatie met afval veranderde. Dit bleek niet zo te zijn. Met deze twee resultaten concludeerden de onderzoekers dat het ontwerp van een verpakking invloed heeft op de associatie met afval.

Het onderzoek is uitgevoerd door Weston L. Baxter, Marco Aurisicchio en Peter R.N. Childs van de Dyson School of Design Engineering in Londen.