Praktijkvoorbeeld

Karton vervangt krimpfolie om blikjes (2020)

Publicatiedatum: 21 december 2020
Organisatie: Coca-Cola NL

Coca-Cola Nederland vervangt plastic krimpfolie op multipacks met blikjes frisdrank door een minimalistische kartonnen verpakking: de zogenoemde KeelClip™. In de fabriek in Dongen zijn inmiddels een nieuwe bliklijn en verpakkingsmachine in gebruik genomen. Met de KeelClip wordt inNederland jaarlijks 350.000 kilo nieuw plastic bespaard. Het kartongebruik wordt tot een minimum beperkt: de nieuwe verpakking omvat alleen de bovenzijde van de blikjes. Deze is volledig recyclebaar en draagt het FSC-mix® keurmerk.


De KeelClip™ wordt gebruikt op alle multipacks tot acht blikjes. Coca-Cola maakt deze overstap van plastic naar karton samen met Grphic Packaging International, die de KeelClip™ technologie heeft ontwikkeld.

Gerecyclede flessen 
De frisdrankenfabrikant gaat daarnaast volledig over op het gebruik van gerecycled plastic voor kleine flessen (tot 500 ml) sinds oktober 2020 en voor grote flessen in 2021 (excl. dop en etiket), in Nederland geproduceerd. Coca-Cola zegt hiermee jaarlijks ruim 10.000 ton nieuw plastic te besparen (vergeleken met de flessen gemaakt van virgin plastic). Daarnaast levert het een CO2-besparing op van 21 procent per jaar bij de productie van de plastic flessen (in vergelijking met 2019, toen PET-flessen met 50 procent rPET werden gemaakt).   

De plastic flessen blijven volledig recyclebaar, zodat ze steeds opnieuw kunnen worden gebruikt als grondstof voor nieuwe flessen. Het gerecycled plastic dat wordt gebruikt in deze flessen, is afkomstig uit Nederland.

De introductie van de KeelClip™ en de overstap naar flessen van 100 procent gerecycled plastic sluiten aan op de bredere duurzaamheidsambities van Coca-Cola. Zo volgt Coca-Cola in Nederland de West-Europese ‘This is Forward’ doelstelling om tegen 2023 minimaal de helft van het gebruikte materiaal voor alle PET-flessen te laten bestaan uit gerecycled plastic. Wereldwijd is de ambitie van Coca-Cola om tegen 2030 voor de verkoop van elke verpakking een andere verpakking in te zamelen en te recyclen.