Het weggooien van verpakkingen: irritatie of inspiratie?

Wat gebeurt er in de beleving van consumenten bij het weggooien van verpakkingen? De KIDV-Verdiepingsbijeenkomst op 19 november 2015 ging over het thema: 'Het weggooien van verpakkingen: irritatie of inspiratie? Wat als uw merk afval wordt?’

Het weggooien van verpakkingen: irritatie of inspiratie?

Het ene moment kijken ze nog vol verwachting naar dat cadeau van Sinterklaas of straks onder de kerstboom. Zorgvuldig uitgekozen en fraai ingepakt, maar na het uitpakken wordt de verpakking verfrommeld en afgedankt. Waarom geen duurzame verpakking, die op de ene of andere manier opnieuw kan worden gebruikt?

Hierover kwamen drie gastsprekers aan het woord. Olof van der Gaag, directeur campagnes bij Natuur & Milieu, stond stil bij de vraag hoe consumenten meer kunnen worden betrokken bij het tweede leven van afval. CSR-manager Dennis Iseger van Arla Foods vertelde hoe Arla al bij de ontwikkeling van verpakkingen rekening houdt met de ‘end-of-life fase’. Wetenschapper/ontwerper Erik Schoppen toonde met voorbeelden uit de gedragspsychologie hoe met de juiste positieve emoties en motivaties een betere merkbeleving en duurzamer verpakkingsgedrag mogelijk worden.

Download het verslag van de bijeenkomst, waarin ook de links staan naar de presentaties van de sprekers.