Duurzaam verpakken en kwaliteitsbeleving

Wat doet een verpakking met consumenten? Voor welke keuzes stelt dat de bedrijven die verpakkingen op de markt brengen? Kan een duurzame verpakking een merk versterken? De wensen die producenten en importeurs hebben als het gaat om de kwaliteit, uitstraling en marketing van producten staan soms op gespannen voet met de ambities om duurzaam te verpakken. Wat doen verpakkingen méér als het gaat om merkentrouw, loyaliteit en beleving én wat dragen duurzame aspecten daaraan bij? Hierover ging de Verdiepingsbijeenkomst ‘Duurzaam verpakken en kwaliteitsbeleving’ (8 maart 2018).

Duurzaam verpakken en kwaliteitsbeleving

Wat doet een verpakking met consumenten? Voor welke keuzes stelt dat de bedrijven die verpakkingen op de markt brengen? Kan een duurzame verpakking een merk versterken? Over deze en nog veel meer vragen ging de KIDV-Verdiepingsbijeenkomst ‘Duurzaam verpakken en kwaliteitsbeleving’ (8 maart 2018).

Maakt het consumenten uit of een verpakking biobased is? Werkt een duurzame verpakking als extra aankoopargument? Of roept een duurzame verpakking juist twijfels bij consumenten op over de kwaliteit en houdbaarheid van het verpakte product?

De ambities met duurzaam verpakken staan soms op gespannen voet met wensen die producenten en importeurs hebben als het gaat om de kwaliteit, uitstraling en marketing van producten. Verpakkingen vervullen immers belangrijke functies bij de logistiek, de bescherming, de presentatie en verkoop van producten, en bij het gebruiksgemak. Maar wat doen verpakkingen méér - bijvoorbeeld als het gaat om merkentrouw, loyaliteit en beleving - en wat dragen duurzame aspecten daaraan bij?

Wetenschappers en vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven wisselden in deze Verdiepingsbijeenkomst kennis en ervaringen uit. Lees het verslag, waarin ook links staan naar de presentaties van de verschillende sprekers.